Tillbaka i sadeln

Tjena,
 
Nu är det nästan en vecka sen jag satt upp i sadeln sist! Har varit iväg en sväng i Uppsala hos brorsan och var så kraslig igår så jag avstod. Idag dock så körde vi på enligt schema (tror att Caroline kommer lägga upp något typ av schema här så ni kan följa det ännu bättre) :).
 
Det vi gjorde idag heter tydligen "sitsträning", det låter ganska enkelt men är fan inte så lätt.. Speciellt inte som kille...
 
Passet såg ut som följande. Skritta hästen några varv i ridhuset för att få upp värmen, följt av trava några varv och sedan galoppera ett par varv, givetvis åt båda hållen, hittils allt väl. 
Övningarna: 
Caroline hade hästen på en longeringslina, först skulle jag skritta utan att hålla i mig i något - allt väl. Skritta och släppa stigbyglarna - allt väl.
Därefter skulle jag släppa stigbyglarna och trava - allt väl, med bra sits enligt Caroline - Enligt mig, åt helvete, sadln känndes som att den krymt, mina genitalier njöt ej så mycket. Skumpa upp och ner fram å tillbaka utan stöd med manligt könsorgan är fan ingen hit. Mitt temperament skönk och jag ifrågasatte Caroline om den här typen av träning skulle vara nödvändig.. Svaret blev ja, jag grimaserade och fattade galopp. Där slutar min historia, som man enligt min åsikt, varken trava eller galoppera aldrig i en liten för liten sadel utan stöd i stigbyglarna - den smärtan. 
Istället så fortsatte passet med fötterna i stigbyglarna och händer rakt ut åt sidorna i galopp istället, det var mer bekvämt även om man fick sig en törn då och då, men det var uthärligt iallafall! 
 
Jag känner att balansen är riktigt bra, men jag är osäker på exakt hur jag ska göra med den sittande galoppen, men det kommer väl eftersom! :) 

I slutet av träningen så övade jag på att svänga med kort varsel. Det låg fyra bomar längs med varandra i olika riktning. Jag kom i trav å skulle öva blicken och styrningen att göra så små små svängar som möjligt. Det gick i min mening mycket bra! Alltid skönt att avsluta ett pass med en 10poängare! :) 

Imorgon ska det bli hoppträning, jag tror vi kommer ha med oss någon till person som kan filma, för det är verkligen svårt för Caroline att både hålla koll på mig å träningen och filma samtidigt! 


Filmen som ligger här under är från min uppvärmning, det blev för svårt att longera och filma samtidigt! 

Ha en fin lördagkväll gött fölk! 
 
Olle
 

Kommentarer
Postat av: Fia

synd att man missade den träningen:) någon filma, brukar vara jag som filmar :)

2013-12-08 @ 10:44:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback